put your footprint here. ok?

Sunday, February 13, 2011

Forbidden

dododogemoticon Hello readers! aku panggil panggil readers ni ade orang bace ke? Haha! Welcome back!


Ala tomey tomey.  
Hari ni 14 Februari. Everybody knows the event of 14th February right? Haha! Good good. So, tak payah la aku cakap banyak.tambah dosa je. Kaum adam juga telah mendengar kan tentang hal ini last friday? tapi, kau baca je la kat bawah ni


Perayaan Hari Kekasih atau Valentine’s Day mula membudayai kalangan masyarakat kita khususnya di kalangan muda-mudi, sekitar akhir tahun 1980-an beriringan dengan munculnya siaran-siaran televisyen yang banyak mengupas dan menayangkan iklan ataupun filem-filem yang bertemakan perayaan tersebut.
Perayaan Hari Kekasih semakin dikenali oleh generasi muda kesan dari budaya asing yang masuk melalui berbagai saluran media sama ada media cetak mahupun elektronik. Perayaan ini dikenali oleh mereka sebagai perayaan hari berkasih sayang, yang menurut mereka adalah saat yang paling tepat untuk mengungkapkan perasaan cinta dan kasih sayang kepada mereka yang dicintai atau dikasihi.

Perayaan ini biasanya diraikan di kafe-kafe, hotel-hotel atau tempat-tempat yang romantik, yang mana setiap pasangan memberikan hadiah berupa bungkusan coklat atau bunga yang bertuliskan perkataan ‘I wish you will be my valentine’ kepada orang yang dikasihi. Setelah itu diadakan pesta-pesta yang diisi dengan hiburan seumpama nyanyian, tarian dan sebagainya. Ini tidak menghairankan kerana budaya ini sememangnya diimport dari budaya barat yang bersifat serba boleh dan hedonisme (menurut hawa nafsu).

selanjutnya...sini

Aku cakap haram haram ni, korang tau ke kenapa haram? Bacalah sejarahnya.

The World Book Encyclopedia ( 1998 ) melukiskan banyaknya versi mengenai Valentine’s Day :
 
“Some trace it to an ancient Roman festival called Lupercalia. Other experts connect the event with one or more saints of the early Christian church. Still others link it with an old English belief that birds choose their mates on February 14. Valentine’s Day probably came from a combination of all three of those sources–plus the belief that spring is a time for lovers.”
 
Perayaan Lupercalia adalah rangkaian upacara pensucian di masa Romawi Kuno (13-18 Februari). Dua hari pertama, dipersembahkan untuk dewi cinta (queen of feverish love) Juno Februata. Pada hari ini, para pemuda mengundi nama–nama gadis di dalam kotak. Lalu setiap pemuda mengambil nama secara acak dan gadis yang namanya keluar harus menjadi pasangannya selama setahun untuk senang-senang dan obyek hiburan. Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan srigala. Selama upacara ini, kaum muda melecut orang dengan kulit binatang dan wanita berebut untuk dilecut karena anggapan lecutan itu akan membuat mereka menjadi lebih subur.

selanjutnya..sini

Aku bukan suka suka je copy tau! Harap korang bace. Lagi lagi yang berkenaan la dengan benda ni.
  

Jamil Khir menerusi  Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melancarkan Kempen Awasi Jerat Hari Valentine 

 Aku pernah dengar orang cakap ayat ni. crabemoticon


" Alah.. kalau dah suka tu cepat cepat la kahwin and lepas kahwin hari hari jadi hari valentine. Ni tak, hari valentine la baru terkedek kedek nak special sana, speacial sini. Maksiat sana, maksiat sini.."

Ada baiknye korang selawat banyak banyak. Esokkan Maulidur rasul. Hari memperingati kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW. ok? mushroomemoticon 

 girlemo 

No comments:

Post a Comment

followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...